Plan: | Recreatieve Zone De Heihorsten |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0847.BP02010023-OW01 |
Kader
In de Wet milieubeheer (Wm) zijn luchtkwaliteitseisen (hoofdstuk 5) opgenomen met daarbij behorende regelgeving, tezamen bekend onder de naam 'Wet luchtkwaliteit'. Deze wet vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005 (BLK 2005). Op basis van deze nieuwe wetgeving kunnen ruimtelijk-economische initiatieven worden uitgevoerd als aan één of meer van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Het Besluit NIBM en de Regeling NIBM (die beide onderdeel uitmaken van de Wet luchtkwaliteit) geven aan wanneer een initiatief in betekenende mate bijdraagt. Projecten die minder bijdragen dan 3% van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2), worden geacht niet in betekenende mate bij te dragen. Voor dergelijke projecten hoeft geen luchtkwaliteitsonderzoek te worden uitgevoerd. Ook is toetsing aan de normen niet nodig.
Beschouwing
Met behulp van de NIBM-tool van de website van Infomil is op basis van het verkeersonderzoek (kenmerk 313182.ehv.543.N01) het effect op de luchtkwaliteit bepaald. In tabel 1 zijn de gehanteerde verkeersgegevens weergegeven.
Gehanteerde verkeersgegevens
Weg | Verkeersaantrekkende werking | Vrachtverkeer (aandeel) | Vrachtverkeer (percentage) |
Bosrandweg | 467 | 22 | 4,7% |
Kuilerstraat | 575 | 27 | 4,7% |
Provinciale weg west | 640 | 24 | 3,8% |
Provinciale weg oost | 480 | 24 | 5,0% |
Vaarselstraat / Heikantstraat | 160 | 0 | 0 |
Uit de berekeningen blijkt de maximale toename 0,73 µg/m3 van de NO2-concentratie is en 0,2 µg/m3 van de PM10-concentratie. De grens van de toelaatbare toename van 1,2 µg/m3 wordt niet overschreden.
Conclusie
Luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de realisatie van het plan.