direct naar inhoud van 4.7 Verkeer en parkeren
Plan: Moorsel 1 Lierop
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0847.BP02012006-VS01

4.7 Verkeer en parkeren

4.7.1 Verkeer

De Moorselseweg is een smalle asfaltweg met eikenbomen en onderbeplanting. De oprijlaan is te kwalificeren als erftoegangsweg type 2. De Moorsel (de lus in het verlengde van de Moorselseweg) is een smalle asfaltweg met grasbermen en plaatselijk beplanting.

Het horecagedeelte van het recreatiebedrijf zal in de zomermaanden en in het voor- en najaar vooral gericht zijn op recreanten die het gebied verkennen per fiets of te voet. Het betreft voornamelijk fietsende passanten die gebruik maken van een knooppunten routestructuur. In beperkte mate zal de horeca gebruikt gaan worden door bezoekers die met de auto het gebied bereiken en ter plaatse parkeren.

Beoogd wordt dat de groepsaccommodaties 30 weekenden of midweken per jaar bezet zullen zijn, met gemiddeld 7 auto's per verhuurperiode. Op jaarbasis zijn dit in totaal 210 personenauto's. De landschapscamping zal gemiddeld 150 gasten per jaar trekken, waarbij in totaal over 5 maanden 60 auto's worden beoogd. De ondersteunende (routegebonden) horeca zal voornamelijk fietsers en wandelaars trekken. Verwacht wordt dat het aantal auto's ten behoeve van de routegebonden horeca 100 op jaarbasis zal bedragen.

In het verleden was Moorsel 1 in agrarisch gebruik. Er was dan ook veel sprake van tractoren en voedervrachtwagens. In de beoogde situatie zal hiervan geen sprake meer zijn. Ook de nabijgelegen nertsenhouderij zal worden gestaakt, waarbij de verkeersbewegingen tevens zullen afnemen. In de toekomstige situatie zal het aantal verkeersbewegingen van personenauto's toenemen, maar zal het aantal verkeersbewegingen van zwaardere voertuigen aanzienlijk afnemen. Verwacht wordt dan ook dat geen sprake zal zijn van te zware belasting van de weg. In zeer beperkte mate zal sprake zijn van touringcars. Deze kunnen gebruik maken van de lus van Moorsel waardoor niet gekeerd hoeft te worden.

4.7.2 Parkeren

Volgens CROW-publicatie 182 geldt met betrekking tot betreffende horecagelegenheid een richtlijn van 6 à 8 parkeerplaatsen per 100 m² BVO. Ter plaatse van het plangebied aan Moorsel 1 zal sprake zijn van een oppervlakte van 200 m² inclusief terras. Ten behoeve van de horecagelegenheid zullen dan ook 15 parkeerplaatsen worden aangelegd.

In CROW-publicatie 272 wordt ten behoeve van campings uitgegaan van een verkeersgeneratie van 3,6 per 10 standplaatsen. Bij deze cijfers wordt ook een aanname gedaan dat het in veel gevallen gaat om afgerond één auto per bezette standplaats. Ten behoeve van de landschapscamping van “Pastoorke van Moorsel” wordt op het campingterrein geparkeerd. Hiervoor worden dan ook geen extra parkeerplaatsen aangelegd.

Daarnaast dient een aantal parkeerplaatsen aanwezig te zijn voor personeel en bezoekers van de landschapscamping. Gelet op de geringe omvang van deze camping kan dit worden opgevangen met de reeds beoogde 15 parkeerplaatsen.

De CROW hanteert geen vaste richtlijnen over parkeerplaatsen met betrekking tot groepsaccommodaties. Aangenomen wordt dat de bezettingsgraad van auto's 3 à 4 personen bedraagt. Bij een volle bezetting van de groepsaccommodaties geldt dat er 40 personen aanwezig zullen zijn. Dit is verdeeld over 15 en 25 per accommodatie. Hiervoor zijn dan ook respectievelijk 5 en 7 parkeerplaatsen benodigd. Deze parkeerplaatsen zullen gerealiseerd worden nabij de betreffende groepsaccommodaties.

Een gemiddelde parkeerplaats heeft een oppervlakte van 10,8 m² (4,5 m. x 2,4 m. Bron: CROW).

Verwacht wordt dat in zeer beperkte mate sprake zal zijn van touringcars ter plaatse van het plangebied. Dit zal enkel zijn ten behoeve van gasten van de groepsaccommodaties en zullen niet geparkeerd worden maar enkel dienen voor brengen en halen van gasten. Er zal dan ook geen permanente voorziening worden getroffen voor touringcars. Eventuele touringcars kunnen gebruik maken van de lus van Moorsel zodat niet gekeerd hoeft te worden.

De parkeerplaatsen worden in een landelijke sfeer aangelegd waarbij gebruik wordt gemaakt van een halfverharding. Door middel van een passende beplanting in de vorm van een meidoornhaag wordt het geheel in de omgeving geïntegreerd en wordt rekening gehouden met de aanwezige landschappelijke en ecologische waarden. De beleving van de parkeervoorziening ter plaatse zal landelijk en groen zijn. De parkeerplaatsen zullen vanaf de Moorsel bereikbaar zijn.