Plan: | Recreatieve Zone De Heihorsten |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0847.BP02010023-OW01 |
Verkeersstructuur
De belangrijkste verkeersverbinding in het plan Recreatieve zone Heihorsten is de Provincialeweg. Andere straten zijn de Kuilerstraat en de Bosrandweg. Aan de oostzijde van het plangebied ligt Vaarselsestraat. De Kuilerstraat en de Bosrandweg zijn aangewezen als 30 km/u wegen. Naast deze wegen zijn er nog langzaamverkeerverbindingen die het plangebied doorkruisen. Deze verbindingen moeten zorgen voor een optimale recreatieve beleving van het plangebied. Ook kunnen deze verbindingen een rol vervullen voor de landschappelijke verbinding van het gebied.
Verkeersaantrekkende werking
De toekomstige verkeerssituatie wordt bepaald door uit te gaan van:
De bestaande verkeersintensiteiten zijn in onderstaande tabel uitgewerkt. De tellingen zijn deels uitgevoerd in 2009 en deels in 2010.
Figuur 5.6: Onderzoeksgebied met straatnamen, telpunten en schematische weergave Recreatieve Zone
Ten behoeve van het bepalen van de hoeveelheid verkeer in de bestaande situatie, is gebruik gemaakt van door de gemeente Someren aangeleverde verkeerstellingen. Die tellingen dateren van de jaren 2009 (juli) en 2010 (december). De omrekening naar waarden voor het jaar 2011 is gebaseerd op een autonome groei van het verkeer van 2% per jaar, zoals dat als standaard wordt gehanteerd door de gemeente Someren.
De wijziging in de verkeerssituatie rondom het plangebied als gevolg van de overige ontwikkelingen in De Heihorsten en bijvoorbeeld ook de afname als gevolg van het verdwijnen van agrarische bedrijven, zijn verdisconteerd in de autonome groei (saldobenadering).
Vervolgens is gekeken naar de verwachte toename als gevolg van de komst van de voorgenomen ontwikkelingen. Dit resulteert in de hieronder vermelde toename van verkeersbewegingen met tussen haakjes het uitgangspunt van de ontlsuiting per voorziening/deelgebied.
Dit is berekend op basis van de verwachte verkeersaantrekkende werking, verdeeld naar de autoverdeling op de wegen, zoals geconstateerd in de telgegevens.
Wanneer de autonome groei en de verwachte groei als gevolg van de voorgenomen ontwikkeling samen worden genomen, leidt dit tot de volgende tabel weergegeven in de tijd.
Autonoom | Verwachte ontwikkeling (plus) | ||||||||||
Jaar | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2020 | 2021 | 2022 | plus | 2020 plus | 2022 plus | |
Provinciale weg west | 5.992 | 6.112 | 6.234 | 6.359 | 7.450 | 7.599 | 7.751 | 640 | 8.090 | 8.391 | |
Provinciale weg oost | 4.178 | 4.262 | 4.347 | 4.434 | 5.195 | 5.299 | 5.405 | 480 | 5.675 | 5.885 | |
Vaarselstraat | 2.173 | 2.216 | 2.261 | 2.649 | 2.702 | 2.756 | 160 | 2.809 | 2.916 | ||
Heikantstraat | 611 | 623 | 636 | 648 | 760 | 775 | 790 | 160 | 920 | 950 |
De verwachte hoeveelheid extra verkeer zorgt niet voor problemen op het gebied van bereikbaarheid en veiligheid. De reconstructie van de (kruispunten met de) Provinciale weg is afgestemd op de verwachte aantallen.
De verkeersaantrekkende werking van de diverse planonderdelen heeft ook een bepaalde parkeeropgave tot gevolg. Voor deze parkeeropgave geldt dat getracht is de parkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de voorzieningen te realiseren. Uitzondering hierop is het huisjespark, waar een groot deel van de opgave nabij de huisjes wordt opgevangen, maar waarbij ook een deel van de opgave op een centraal gelegen terrein gerealiseerd wordt. In onderstaande tabel wordt weergegeven hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn en hoeveel er gerealiseerd worden binnen de verschillende planonderdelen.
Benodigde parkeerplaatsen | ||
Planonderdeel | Benodigd aantal | |
Restaurant 't Weekend | 180 | |
Wellness | 32 | |
45 appartementen | 68 | |
100 recreatiewoningen | 150 | |
overige algemeen | 50 | |
100 stacaravans | 150 | |
Recreatieve Poort | 94 | |
Totaal | 724 |