Plan: | Bestemmingsplan Golfbaan De Swinkelsche |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0847.BP02009003-OW01 |
Als gevolg van de realisering van de voorgenomen activiteiten, zal het aantal bezoekers naar het gebied de Heihorsten toenemen. De golfbaan maakt onderdeel uit van diverse initiatieven binnen De Heihorsten. Bij verkeersonderzoek is daarom naar de verkeerstoename van alle activiteiten gezamenlijk. In deze paragraaf zal echter de verkeerstoename als gevolg van de golfbaan worden beschreven.
Effecten voor de verkeersintensiteiten
Als gevolg van de realisering van de voorgenomen golfbaan, zal het aantal bezoekers van de De Heihorsten aanzienlijk toenemen.
Uit onderzoek blijkt dat realisering van de diverse voorgenomen activiteiten in het plangebied ertoe leidt dat het aantal verkeersbewegingen als gevolg van deze activiteiten toeneemt van 82.500 per jaar in de huidige situatie naar 302.000 per jaar in de toekomst. De golfbaan is verantwoordelijk voor 67.000 van deze extra verkeersbewegingen.
In figuur 4.7 wordt de huidige en toekomstige verkeersintensiteit weergegeven per weg en per dag.
Figuur 4.7 huidige en toekomstige verkeersintensiteiten
Effecten voor parkeren
Op basis van de verwachte verkeersintensiteiten, en met behulp van expert judgement over de spreiding van deze verkeersintensiteiten gedurende het jaar, is een beoordeling van het aantal parkeerplaatsen opgesteld. Daarbij is vastgesteld dat voor de golfbaan 100 parkeerplaatsen voldoende moeten zijn.
Effecten voor de wegenstructuur
De bestaande hoofdwegenstructuur in en rondom het plangebied blijft vrijwel ongewijzigd als gevolg van de realisering van de voorgenomen activiteiten binnen het plangebied. In het kader van de ontwikkeling van de recreatieve zone langs de Provincialeweg zullen lokaal wel enkele nieuwe ontsluitingswegen worden aangelegd om de planonderdelen in deze zone adequaat te kunnen ontsluiten. Ten opzichte van de huidige situatie worden de volgende uitgangspunten gewijzigd:
Conclusie
De positieve gevolgen van het afsluiten van deze wegen zoals het scheiden van verkeersstromen en een betere ontsluiting wegen zwaarder dan de negatieve gevolgen.