direct naar inhoud van 2.2 Rijksbeleid
Plan: Bestemmingsplan Hooghoefweg
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0847.BP02010010-OW01

2.2 Rijksbeleid

2.2.1 Nota Ruimte

Kader

In de Nota Ruimte, die in april 2004 is verschenen, zijn door de ministeries van VROM, LNV, V&W en EZ de uitgangspunten voor de ruimtelijke inrichting van Nederland vastgelegd. Daarbij gaat het om inrichtingsvraagstukken die spelen tussen nu en 2020 met een doorkijk naar 2030. In de Nota Ruimte zijn het beleid uit de Structuurvisie Groene Ruimte 2 en de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid uit de Vijfde Nota over de ruimtelijke ordening meegenomen.

Een belangrijk uitgangspunt van de Nota Ruimte is de bundeling van verstedelijking, economische activiteiten en infrastructuur in de stedelijke regio's.

Beschouwing

De kern Someren wordt begrensd door de nieuw aan te leggen weg. De weg vormt een duurzame begrenzing van de dorpskern van Someren. De ingesloten ruimte (gebied Groote Hoeven) dient doelmatig te worden benut. Hierbij wordt gedacht aan woningbouw. Wanneer in de toekomst woningbouw wordt ontwikkeld ten noorden van deze weg, kan dit gebied via deze weg worden ontsloten.

Conclusie

In het kader van de brief van VROM-Inspectie d.d. 26 mei 2009 heeft dit plan geen directe relatie met de Nota Ruimte. Het plan valt niet onder in de bijlage genoemde nationale belangen.

2.2.2 Nationaal verkeers- en vervoersplan 2001-2020

Kader

Het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) geeft een antwoord op de vraag hoe de komende jaren moet worden omgegaan met mobiliteit, bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Het NWP beschrijft de belangrijkste instrumenten van het verkeers- en vervoersbeleid voor de periode 2001-2020. Het betreft het beter benutten van bestaande infrastructuur, bouwen waar knelpunten blijven en prijsbeleid in de vorm van variabilisatie en differentiatie van kosten.

Beschouwing

Een goed evenwicht tussen bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid binnen stedelijke gebieden vraagt om ruimte-efficiënte verkeersoplossingen die vriendelijk zijn voor bewoners, bedrijven, fietsers en voetgangers. Het voltooien van de rondweg zorgt voor een betere benutting en een betere leefkwaliteit. De integrale milieukwaliteit in de kern van Someren wordt verbeterd.

Conclusie

In het kader van het Nationaal verkeers- en vervoersplan past de ontwikkeling van het voltooien van de rondweg hierbinnen.

2.2.3 Nota Mobiliteit

Kader

De Nota Mobiliteit geeft de hoofdlijnen van het nationale verkeers- en vervoersbeleid voor de komende decennia. Bij nieuwe uitbreidingen van steden en dorpen moet gestreefd worden naar een optimale benutting van de bestaande infrastructuur. Ook is de keuze van de woon- en werklocaties essentieel. Door in het ruimtelijk beleid uit te gaan van de beschikbare infrastructurele capaciteit en door meer rekening te houden met de gevolgen voor verkeer en vervoer kunnen regio's extra mobiliteit voorkomen. Kernpunten in de nota zijn:

  • betrouwbaar en vlot wegverkeer (betrouwbare en acceptabele reistijden);
  • betrouwbare reistijd (in 2020 in spitsuren 95% van bestuurders op tijd op bestemming);
  • acceptabele reistijd (maximale reistijden in spitsuren);
  • alternatieve routes (toename betrouwbaarheid);
  • veiligheid en leefbaarheid (waarborgen en verbeteren verkeersveiligheid en leefbaarheid).

Beschouwing

De nota is het belangrijkste beleidskader op het gebied van mobiliteit en transport en kwam daarom tot stand in nauwe samenwerking tussen het Rijk en de decentrale overheden. Het motto van de nota is ‘sneller, schoner, veiliger’. Door de rondweg volledig door te trekken, kan het verkeer sneller doorstromen en hoeft het verkeer niet meer door de kern van Someren.

Conclusie

Met dit plan wordt de doelstelling van een vlot verkeer behaald.