direct naar inhoud van 2.3 Provinciaal beleid
Plan: Bestemmingsplan Hooghoefweg
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0847.BP02010010-OW01

2.3 Provinciaal beleid

2.3.1 Structuurvisie Ruimtelijke Ordening

Kader

Provinciale Staten hebben de Structuurvisie ruimtelijke ordening voor de provincie Noord-Brabant vastgesteld op 1 oktober 2010. Hierin is vastgelegd hoe de provincie haar ruimte wil gaan inrichten. De nieuwe Structuurvisie is een uitvloeisel van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening en is één van de vier strategische plannen van de provincie. Hierin worden de provinciale ruimtelijke belangen benoemd en de wijze waarop de provincie deze belangen behartigt. Ook de instrumenten die de provincie inzet om deze doelen te bereiken, staan in de structuurvisie beschreven.

De automobiliteit in Noord-Brabant is in de afgelopen 10 jaar met zo'n 25% gegroeid. In de komende jaren zal deze groei zich voortzetten. De mobiliteit in Noord-Brabant groeit in de periode tot 2030 met 40%. Het probleem van verkeerstoenemende druk wordt erkend.

Ondanks de vele investeringen in de hoofdinfrastructuur kan de verkeersafwikkeling aan de randen van de stedelijke gebieden in de toekomst toch tot problemen leiden. Hier komen invalswegen, rondwegen en doorgaande wegen samen. Het is belangrijk om ruimte vrij te houden langs de hoofdinfrastructuur voor uitbreiding van het wegsysteem. Dit is ook nodig uit het oogpunt van leefbaarheid en voor de ruimtelijke inpassing en beleving van de hoofdinfrastructuur.

Beschouwing

De gemeente Someren wenst het verkeer uit de kern terug te dringen. Tevens bestaat er de noodzaak de infrastructuur aan te passen op toekomstige woningbouwontwikkelingen in Someren. Het gebied ten noorden van de Hooghoefweg komt in aanmerking voor uitbreiding van het bestaand stedelijk gebied. De Hooghoefweg dient zowel voor ontsluiting van deze potentiële woningbouwlocatie als voor de ontsluiting van de kern Someren. Ook wordt ingespeeld op de verwachte gebruiksintensiteit van de weg op de langere termijn, waarbij rekening wordt gehouden in het algemeen met de genoemde provinciale verwachtingen.

Conclusie

Het plan geeft invulling aan verschillende provinciale uitgangspunten, waaronder het inspelen op de toekomstige toename van de automobiliteit en daarmee het intensievere gebruik van het wegennet en het markeren van een duidelijke grens tussen stedelijk gebied en buitengebied.

2.3.2 Verordening Ruimte

Kader

In het kader van de Wet ruimtelijke ordening heeft de provincie Noord-Brabant een verordening opgesteld met algemene en specifieke eisen ten aanzien van ruimtelijke besluiten van gemeenten. De Verordening Ruimte fase 1 is op 23 april 2010 vastgesteld en op 1 juni in werking getreden.

Het ontwerp van de Verordening Ruimte fase 2 heeft tot 9 augustus 2010 ter inzage gelegen. Provinciale Staten hebben op 17 december 2010 de Verordening ruimte vastgesteld.

Een relevant uitgangspunt van de Verordening Ruimte is dat getracht moet worden zo veel mogelijk binnen bestaand stedelijk gebied te bouwen, dan wel in een zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling.

afbeelding "i_NL.IMRO.0847.BP02010010-OW01_0003.png"

Figuur 2.1 Kaart Verordening Ruimte - Fase 1

afbeelding "i_NL.IMRO.0847.BP02010010-OW01_0004.png"

Figuur 2.2 Verordening ruimte fase 2, Kaartlaag 9 Agrarisch gebied

Beschouwing

Door middel van de aanleg van de Hooghoefweg wordt de grens van het stedelijk gebied van Someren-Dorp gemarkeerd. De weg vormt een duidelijk waarneembare begrenzing tussen stedelijk en landelijk gebied. De nog niet bebouwde delen ten noorden van de Hooghoefweg zijn in zicht als potentiële woningbouwlocatie. Deze gronden zijn dan ook aangeduid als zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling. De gronden ten zuiden van de Hooghoefweg zijn aangeduid als landbouwextensiveringsgebied.

Het 'zoekgebied verstedelijking' volgt niet het tracé van de weg maar ligt daar juist boven. Op 18 januari 2011 heeft ambtelijk overleg plaatsgevonden tussen de gemeente Someren en de provincie Noord-Brabant. Bij het bepalen van het tracé van de weg hebben verschillende aspecten een rol gespeeld, zoals de aanwezige verkaveling en de kadastrale situatie van het gebied, de aanwezige landschappelijke elementen, de verkeerskundige argumenten zoals logische aansluitingen op de bestaande wegenstructuur, stedenbouwkundige argumenten zoals de aanwezige bebouwing en niet onbelangrijk de tussen de gemeente, de provincie en de ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte gesloten intentie-overeenkomst waarbij het aansluitende gebied is aangewezen om te onderzoeken voor woningbouw in de sfeer van Ruimte voor Ruimte en BIO.

Bij de ontwikkeling van het woongebied zouden deze houtwallen juist versterkt kunnen worden. Het voorkomen van aantasting van de landschappelijke waarden is derhalve een belangrijk argument geweest om te kiezen voor het geplande tracé. Daarnaast kan de weg met behoud van bestaande bebouwing ook logischer worden aangesloten op de bestaande wegenstructuur van de rondweg om het dorp Someren. Strikt formeel genomen is het juist dat de weg op enkele tientallen meters ligt van de aanduiding “zoekgebied verstedelijking”. Doch op basis van de kaart behorend bij de Verordening ruimte met een schaal van 1:25.000 was dit op voorhand niet helemaal duidelijk dat het tracé buiten het zoekgebied zou komen te liggen. Dit maakt dat er geen strijdigheid is met de verordening.

Conclusie

De Hooghoefweg vormt een logische begrenzing van de kern Someren. De weg vormt een duurzame grens tussen het voor stedelijke doeleinden aangewezen gebied en het landelijk gebied. De provincie wordt verzocht om bij de eerstvolgende herziening van de Verordening Ruimte het zoekgebied 'verstedelijking' bij het dorp Someren te verruimen tot en met de Hooghoefweg.

2.3.3 Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan

Kader

Het is goed wonen en werken in Brabant. En dat moet zo blijven. Het verkeer moet vlot doorstromen op de wegen. En het moet niet te lang duren om steden in of uit te gaan. Ook moeten dorpen op het platteland niet afgesneden zijn van de rest van de wereld.

Dat betekent dat er goede alternatieven voor de auto moeten zijn. Voor een prettig leefklimaat nu en in de toekomst vragen ook luchtvervuiling, geluidshinder en verkeersveiligheid extra aandacht. Over deze onderwerpen gaat het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP); de Brabantse uitwerking van de Nota Mobiliteit (waarin het Rijk haar visie op verkeer en vervoer verwoordt).
Het PVVP bestaat uit:

  • ‘Kaders en Ambities’ (de richting van het beleid voor de komende 15 jaar);
  • de ‘Dynamische Beleidsagenda’ (concrete doelen voor de komende vijf jaar);
  • een jaarlijks 'Uitvoeringsprogramma' (voor de praktische uitvoering van het PVVP).

Beschouwing

De Provincie streeft naar duurzame bereikbaarheid door mobiliteit op maat: per gebied een passende invulling geven aan mobiliteit. Met de aanleg van de Hooghoefweg wordt hier invulling aan gegeven op de schaal van Someren-Dorp. Zo wordt middels de aanleg van de Hooghoefweg het milieu en daarmee samenhangend leefklimaat in de kern van Someren verbeterd, doordat het verkeer nu niet meer door het centrum hoeft, maar gebruik kan maken van het de rondweg. Tevens wordt ingespeeld op de mogelijke toekomstige ontwikkeling van het gebied ten noorden van de Hooghoefweg.

Conclusie

Het plan om de rondweg te completeren sluit hier bij aan. Hierdoor ontstaat een betere benutting van de wegen en wordt de integrale milieukwaliteit en leefkwaliteit in de kern van Someren verbeterd.